Lichamelijke klachten

Meer weten over lichamelijke klachten?

Pijnklachten; wie heeft ze nu niet? Iedereen heeft in zijn leven wel in één of vaak meerdere gevallen pijnklachten gehad. Dit kan natuurlijk komen doordat u simpelweg gevallen bent of een ongeluk heeft gehad. Hierdoor is de pijn vaak makkelijk te verklaren, te diagnosticeren en te behandelen. Ook kan het zijn dat u last heeft van een (chronische) aandoening waardoor u klachten heeft aan uw lichaam. Maar verreweg de meeste pijnklachten ontstaan door gebruik van het lichaam in het dagelijkse leven. Soms zijn de klachten duidelijk te verklaren. Denk aan een stratenmaker met lage rugklachten die 40 uur per week gebukt staat te werken in weer en wind. Of aan een schilder die dagelijks zijn voorkeursarm ontzettend veel belast. Maar ook zijn er sommige klachten die minder goed te verklaren zijn. Klachten aan de rug bij een sporter die toch ontzettend goed 4 keer per week sport. Of nekklachten bij een administratief medewerker die regelmatig zijn oefeningen doet.

Niet aanstellen, doorgaan?

In Nederland (en de rest van de wereld) heerst nog wel eens de tendens dat je niet moet zeuren en door moet gaan. Vaak komen mensen pas bij een fysiotherapeut of manueel therapeut terecht als de klacht er al een aantal maanden en soms al jarenlang zit. Aan de ene kant laat je zo zien dat je geen aansteller bent en wel tegen een stootje kunt, maar is dit wel zo slim? Langdurig met pijn leven doet het lichaam namelijk vaak geen goed. Pijn geeft signalen af aan het zenuwstelsel, deze koppelt die informatie weer terug naar het lichaam. Gebeurd dit langere tijd kan de plek waar de pijn zat steeds groter gaan worden en hierdoor gaan uitbreiden. Daarnaast gaan veel mensen door de pijnklachten compenseren. Doordat de pijnlijke structuren niet meer goed werken moeten de omliggende structuren harder werken. Overbelasting is het gevolg.

Snelle komst, snelle genezing

Wanneer een klacht nog niet zo lang aanwezig is (minder dan 6 weken), kan de klacht vaak zeer snel opgelost worden. Dit komt omdat het lichaam nog geen compensatiemechanismes heeft ontwikkeld en omdat andere structuren nog niet zijn aangedaan. Wacht u langer dan is de kans aanwezig dat er grote verklevingen of beperkingen in de gewrichten optreden. Dit kan ook opgelost en goed behandeld worden maar u doet uzelf tekort! De behandeling kost vaak meer tijd, meer behandelingen en meer oefening. Mijn advies is daarom ook; loop niet met elk pijntje naar de fysiotherapeut maar duurt een klacht langer dan 1 á 2 weken laat u dan toch eens goed nakijken wat we voor u kunnen betekenen. Ik durf u te garanderen dat u binnen een paar behandelingen veel resultaat merkt.

Twijfels of fysiotherapie u wel kan helpen?

Begrijpelijk als u twijfels heeft het nut van uw klacht bij fysiotherapie. Misschien heeft u een ervaring gehad met fysiotherapie die niet positief was. Het nadeel van fysiotherapie is dat elke therapeut anders behandeld en dat de ene aanpak wel bij u werkt en de andere niet. Mijn aanpak is om direct tot de kern van het probleem te komen, dit op te lossen en met u samen afspraken te maken hoe u kunt voorkomen dat de klacht terugkeert. In alle gevallen zijn ik na de eerste intake en onderzoek mijn mening geven óf we iets kunnen betekenen voor u en wat we kunnen betekenen.

Maak hier een afspraak om te kijken wat we voor u kunnen betekenen.

Lees hier meer over specifieke klachten aan verschillende lichaamsregio’s: